lørdag 21. mai 2011

Grønnsakhagen


Dyrke egne grønnsaker syns jeg er en stor glede.
Variere litt for hvert år, men salat
må jeg alltid ha.
Bilde over er det grønn salat og rød Lollo
lenger bak sammen med flatbladpersille
som jeg nesten ikke kan få nok av.
Høstet de første hele hodene til middag idag...:)


Bondebønner er en annen favoritt.
Den kan sås veldig tidlig og tåler lave temperaturer
som vi gjerne kan få nå på våren.


Og noen poteter er også nydelig å kunne hente fra egen åker
rundt midtsommer.
I år har jeg prøvd en sort som heter
`Maris Bard`,
skal være en tidlig, hvit og fast potet. 


Rødløken er det fart i ...
her står den sammen med neste hold av salat.


OG...idag til frokost kunne jeg høste de første
reddikkene....og litt salat...
De smaker så godt på denne tiden av året,
milde og sprø....mmmm

Det lønner seg å vøre raus med gjødsel på grønnsakene.
Har fått tak i godt formuldet hestegjødsel
fra en stall i nærheten.
Det er en del frøugrass i slikt, men veksekraften
er enorm så noe ugress får jeg tåle.

Ønsker alle som kikker innom
en GOD HELG :)

5 kommentarer:

Marita og Anne(ensmakavhonning.com) sa...

Så flott kjøkken hage, ikke noe som smaker bedre enn grønnsaker man dyrker selv :)
Ønsker deg en fin kveld
Inger Marie !

Mariann sa...

Så kjekt å se disse bildene. Dette kan du. Grønnsakene dine er virkelig frodige.

Lene sa...

Det er dejligt at dyrke grøntsager i højbede - og dine ser fine ud. Jeg har selv haft køkkenhave for ret mange år siden, men kan mærke at trangen begynder at melde sig igen.
I år har jeg salat, rucola, grønkål og spidskål i mine højbede, og til næste år tror jeg at jeg skal udvide.

Kristin Aurdal sa...

oj så langt salaten har kommet med deg da. Her er det nok en stund til jeg kan høste egen salat.
Takk for kommentar i bloggen min :-) Tror nok at du har riktig, og at det er gullkorg. I så fall så er det feilsendt fra leverandøren. De skulle vært røde.
Irriterende når sånt skjer.

Mia sa...

Smaskigt ser det ut, flott vekst på dem, hesten hjelper sikkert till og, pappa bruker fra svin og det gjør sitt til det og. Men hva dekker du med? Ser så rent og ryddig ut :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...