onsdag 7. september 2011

Hosta...


 Det ser både skummelt og fasinerende ut
når hosta bladene sprenger seg opp av jorden...


de første bildene her er fra april...


en måned senere har det virkelig skjedd utvikling...


Hosta finnes i utallige varianter...og det kommer flere...
jeg har 4 sorter...
hvite kanter, gule kanter ,grønnblå, gulgrønn...


de er plantet i hjørnet ved det gamle pæretreet...
og som kant forran syrinhekken...
her er det lite lys og fargene preges av det
den hvite kanten er ikke så bred som om den hadde mere lys


flotte nerver på undersiden av bladene...


og på oversiden blir det litt bølger og rynkete her og der...


nå er vi kommet til juni..de er blitt enorme og dekker
hele bedet...ugrass er det nesten ikke...
bladene setter en effektiv stopper...


dette er planter som jeg har delt og formert mange ganger..
det virker som de liker det...
og dele hosta er noe av det enkleste...nå på høsten er den beste tiden
grav opp hele rotklumpen
så deler du den rett av med spaden...hardt og brutalt
del den i to eller fire...det som måtte passe.

Hosta er ellers flott til å bruke i buketter og dekorasjoner.


14 kommentarer:

Underberget sa...

Du verden, her har du virkelig fått fram hvilket underverk naturen er! Fra de spede spirene til disse kraftige bladene, helt utrolig. Liker hosta veldig godt, det finnes så mange fine sorter. SKal også dele noen av mine i høst:-)

Kari sa...

Hosta er som poteten- kan brukes til alt. Virkelig en av de mest dekorative staudene. Jeg har en plan om å putte hosta i store krukker til neste sommer.
Ha en fin kveld :)

Inger Marie sa...

Fru Underberget og Kari...
Enkle og greie planter i krukker og der det er en ledig plass....ja, en potet egentlig:))

Sabelhagens Olivlund sa...

Så fina och frodiga hostor du har. Håller med om att de är fina i buketter. Jag behöver nog några fler med mörka blad... Din med stora blad (till höger på sista bilden) är läcker.
Kram Maria

Bjørg 47 sa...

Flotte bilder, Hosta er en av mine favoritter, så jeg kjenner utviklingen, og takk for tipset om å dele nå på høsten, trenger noen opp på hytta mi.

krepsemor sa...

Jeg delte en Hosta i 3 tidligere i høst, men det var ikke så enkelt! Neste gang tror jeg at jeg velger øks ;)
Men frodige og flotte blir de sikkert til neste år!

Helene Orskaug sa...

Jeg har også fått mer og mer sans for denne dekorative planten! Jeg har noen som skal deles opp i høst. Det skal om-møbleres litt i bedene.. Dine var virkelig store og flotte!

Heleneklem

Fru Friis sa...

Hostaer er bare de skønneste planter og helt uundværlige. Jeg skal også ud og dele nogle meget snart.

Kari skriver at hun vil have dem i krukker, der er de nemlig også rigtig skønne og dekorative. Dog gjorde jeg den bitre erfaring at man IKKE skal sætte dem i krukker der buer ind foroven - hurtigt vokser rødderne tæt i krukken og du får dem aldrig ud igen med mindre du slår krukken i stykker. Så er der selvfølgelig en undskyldning for at købe nye krukker... :o)

Man kan iøvrigt også bruge en sav til at dele dem med.

hosta-hilsen fra fru friis :o)

Magna sa...

Nydelige Hosta! Og bloggen din er også veldig fin og verd å følge! Jeg titter innom igjen!

stallnilsen sa...

Kor flotte Hosta du har, æ har også Hosta, og syns den er kjempefin, ha en fin dag , hilsen Lisbeth ;O)

Inger Marie sa...

Fru Friis...ja,det er sant..krukker som går innover er umulige å få rotklumpen opp av.Og sag var lurt,sikker lettere enn med spade.

Den gamle skole...så hyggelig at du at du kikket innom:))

Krepsemor...ja,jeg var nok litt vel kjekk her ser jeg...røttene kan være veldig harde å få delt..
Sagtipset til fru friis er nok lurt.

Sabelhagen,Bjørg47,Helene og Stallnilsen...Takk for hyggelig besøk:))

Roser og Patina sa...

Hei Inger Marie. Store og flotte hostaer du har:) Et mirakel å se disse spire om våren.
Da jeg var yngre hadde jeg et litt dårlig forhold til disse plantene, synes de ble litt harry eller noe.

Nå er det blitt min favoritt staude og jeg kjøper noen nye sorter vært år:) Det finnes jo så utrolig mange lekre sorter! Jeg er blitt hekta!
Irriterrende med sneglene som spiser på de:(

Visste du at de er spiselige og veldig sunne?
Ønsker deg en kjempegod helg i høsthagen:) Klem fra Ellen.

LENE sa...

Ja hostaen er virkelig en meget facinerende og vakker plante - dine står jo helt superflot Inger Marie!
Man må nyde det nu når sommeren er på hæld.
Ha' en fin og solrig dag!
xx
Lene

Lunalei ;-) sa...

Jeg elsker hosta - og planleger en hel stauderabatt på skyggesiden av huset!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...