torsdag 19. mars 2015

`Charles Lamonte`.....





Hei og hopp...her er jeg igjen....
stille fra denne kanten en stund....av og til strekker
ikke tiden til...og en liten reise har vi også fått..
men
når en da kommer hjem
ser en faktisk at det skjer ting i hagen....
løkblomstene strekker seg for hver dag og knopper vokser...





Og se på denne...
Viburnum bodnantense `Charles Lamonte`
sååå vakker og den står i blomst nå...!

Den kalles også vintersnøball eller duftsnøball...
for den lukter nydelig...søt og litt krydret duft...
nå er det bare  4+ her hos meg...
så tror nok at duften kjennes bedre når temperaturen stiger litt...






Historen forteller...
den er krysset av Viburnum grandifolium og Viburnum farreri...
..den første har gitt det flott bladverk og farreri har bidratt til duften...
krysningen ble gjort av Charles Lamonte 
ved Royal Botanical Gardens i Edinburgh i 1933.


























Den blir ca. 2m og har blomstringen i februar til april...
og at det er lett å drive grener inne..er jo også et stort pluss....

Denne er ny i hagen min...
og jeg opplever blomstring for første gang...
for en lykke...
med en slik blomstrende skjønnhet tidlig på året....
og jeg ser verdien av slike som blomstrer på bar kvist...før alt annet dukker opp...
tror det kan bli flere varianter her...:)

Jeg kan også gleder meg også til Magnolia og Prydkirsebær....
...om litt...:)









18 kommentarer:

♥ Łucja-Maria ♥ sa...

Welcome Inger Marie!

Kalina "Charles Lamonte" and its flowers are beautiful.
It is a true sign of spring.
Photo absolutely wonderful.
Have a nice weekend.
Lucia

angie sa...

Velkommen tilbake, inger marie !!!
Hva en fantastisk knopper de allerede har i hagen, med meg, ser jeg ingenting ennå !!!
Jeg ønsker deg en fin kveld, angie

Marit sa...

Nydelig! Jeg kjøpte samme plante i fjor, men den heter 'Dawn'. Er så spent på hvordan den vil se ut og om den vil blomstre :)Din så helt fortryllende ut! Mye å glede seg til :)

Unknown sa...

Kære Inger Marie
Den er skøn virburnum- elsker den for
den blomstrer lyserødt og tidligt...

Kram
JetteMajken

HWIT BLOGG sa...

Så många härliga bilder och det var verkligen en vacker blomning! Ja nu är våren på gång - äntligen!
Varm kram till dig,
Titti

Monica fra Koseleg sa...

Vert denne også kalla duftkrossved? Eg synest det liknar. Herleg med blomster, fargar og duft i hagen igjen- mykje å glede seg til :-)

Ela sa...

These first spring accents are gorgeous! Fantastic shots !

Meta sa...

Det var verkligen en liten sötis. Påminner lite om Tibast som fanns i min koloni ända tills i höstas när mannen trampade sönder den vid bygget Snyft. Det blir till att skaffa nåt nytt kanske den här då.
Ha en fin och skön fredag
Kram Meta

Unknown sa...

Så fine bilder! Våren er sannelig på vei! God helg!

Aud sa...

Det høres så spennende ut med å krysse plantesorter. Charles Lamonte hadde grunn til å være stolt av denne :-)

Unknown sa...

Åhhhh så mange vakre bilder. Det er så godt at nå er det vår :) Om en uke så stilles klokka frem og kveldene blir enda lysere. Skulle vært sommertid året rundt.

God helg klemmer Monica

4 i Kiellandsgata sa...

Oi, for en utrolig søt vintersnøball! Den har jeg aldri hørt om. Håper alt er bra, og at du får ei fin helg=) Vibeke

Refleksjon på livsvegen sa...

Den var/er SÅ flott!

God helg :-)

Inger sa...

Grattis till `Charles Lamonte`s första blomning! Söta blommor.

Eva sa...

Vilken vacker rosa blomning på bar kvist! Så härligt med vår då man kan njuta av allt i trädgården igen.
Önskar dig en skön helg!
Eva

Valdreshagenmin sa...

Så nydelig! Og slike søte rosa blomster :-) tydelig at våren har kommet for fullt hos deg!
Ha en fin helg :-)

Ingvill Mydland sa...

Så fin denne var, og herlig at den dufter! Takk for godt tips!!

Red Rose Alley sa...

These are lovely pictures, Inger Marie. The pink flowers tell me that spring is here!

~Sheri

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...