mandag 1. juni 2015

Ormerot....




Denne nevnte jeg igår...
litt leting i arkivet fant jeg navnet....

Polygonum bistorta
...Ormerot eller ormeslirenke blir den også kalt...





Hos Urtekilden finnes mer info om denne...


Denne flerårige urten blir opptil 1 m høy. Rotstokken er kjøttfull og sylindrisk, brun utenpå og rosa eller nesten hvit innvendig, og dekt med fine røtter. Den danner to vinkler, noe det bakgrunnen for det latinske slektsnavnet, da bistorta betyr tvekroket. På toppen av rotstokken vokser det fram en rosett av basale blad, og vanligvis en enkelt blomsterstengel. Grunnbladene er ovale eller tilspissede, 8-20 cm lange, mørkegrønne på oversiden og grågrønne på undersiden. Bladene har bølget kant og lange bladstilker med vingekanter. Stengelbladene sitter alternerende, de har korte bladstilker eller er nesten uten bladstilk, og de har hjerteformet grunn. I toppen av stengelen sitter det et enkelt sylindrisk 2,5-7 cm langt blomsteraks med lyst rosa blomster. Frøene er blankt mørkebrune, trekantede nøtter som blir 3,3-4,2 mm lange. Ormerot blomstrer i juni og juli. Bladene smaker syrlig, mens jordstengelen har en bitter og svært snerpende smak. Rotstokken inneholder imidlertid mye stivelse, og har vært nyttig som mat i tider med hungersnød.






13 kommentarer:

Sabelhagens Olivlund sa...

Jättefin, verkligen. Jag ska nog köpa plantor om jag hittar.
Kram Maria

Aud sa...

Jeg har hatt ormerot før, og syns de er vakre :-) De spredde seg fort, og var lett å dele.

Unknown sa...

Kære Inger Marie
Ja, den er fin Polygonum bistorta. Jeg har den i haven, men havde glemt navnet.
Tak for oplysningerne!

Kram
JetteMajken

Meta sa...

Jodå här finns ormroten med men min är inte så hög. Har en rosa och en röd. De är fina men man får hålla dom hårt.
Ha en fin och skön början på juni
Kram Meta

Marit sa...

Da var det ikke den jeg trodde i går, men den ligner. Kjempefin farge på den!

Fortsatt god uke!

Ranten sa...

Lekker svevende i vårhagen :-)) God ny uke!

www.AnettesFlora.com sa...

Det er en skøn plante, som også findes i min have, den er meget villig, på dansk kaldes den pileurt. Jeg vidste ikke at den kunne spises, men får heller ikke helt lyst til det ud fra beskrivelsen;-)

Elisabeth Solum sa...

En flott plante! Jeg er heldig og har den også. :)
Ha en fortsatt fin uke! :)

Elisabeth Solum sa...

En flott plante! Jeg er heldig og har den også. :)
Ha en fortsatt fin uke! :)

Maribel sa...

Vad trevligt, nu fick jag ett namn på växten som jag har i min trädgård. Den är vacker, men sprider sig ganska snabbt.
Ha en fin dag!

Ingeborg Kringeland Hald sa...

Jeg kjøpte en som ligner i fjor, må sjekke navnet, er veldig spent på hvordan den blir i år. Har også en krypende variant som jeg har fått, det blir den første skikkelige sesongen for den også.
Hilsen Ingeborg fra fruhaldshage.blogspot.com

Unknown sa...

Pen plante den også- tror ikke jeg har hørt om den før :)
Kan den også spises - tørr ikke spise noen jeg for vet for liten, men om jeg ble servert av noen som kan- slik som deg, så hadde det vært artig å prøve.

Ha det så fint

Klemmer Monica

Refleksjon på livsvegen sa...

Så nydeleg!
Mykje vakkert å nyte ute no :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...